.jpeg)
Behandling og Metode
I arbejdet med eleven tilrettelægges behandlings- og pædagogiske indsatser individuelt med udgangspunkt i elevens udfordringer, diagnoser, personlige profil og familiens baggrund. Indsatserne baseres samtidig på vores egne erfaringer og det kendskab, vi har opbygget til eleven over tid.
Vores tilgang tager afsæt i den neuroaffektive udviklingspsykologi (Hart & Bentzen). Teorien understreger betydningen af relationens regulerende kraft, og hvordan den voksne gennem nærvær, afstemning og ro kan støtte elevens nervesystem mod større tryghed og følelsesmæssig balance. Vi arbejder derfor bevidst med at skabe relationer, der kan hjælpe eleven til at regulere sig selv – både gennem verbal og især nonverbal kommunikation. Denne proces kræver nænsomhed, tydelighed, respekt for den enkeltes grænser samt et langsomt tempo, der giver plads til regulering.
Derudover bygger vores pædagogiske arbejde på anerkendende pædagogik, hvor eleven mødes som et menneske med ressourcer, perspektiver og betydning. Når eleven oplever sig set, forstået og accepteret, styrkes selvfølelsen og motivationen for deltagelse i fællesskabet. Vi arbejder derfor systematisk med at fremhæve ressourcer, skabe positive erfaringer og understøtte elevens oplevelse af at have værdi i relationen og i gruppen.
Samtidig anvender vi principper fra Low Arousal-tilgangen (Hejlskov Elvén), som understreger vigtigheden af at reducere stress og belastning for at fremme læring og trivsel. I praksis betyder det, at vi strukturerer hverdagen ud fra nøgleordene struktur, tydelighed, genkendelighed og forudsigelighed. Disse rammer kombineres med en rolig kommunikationsform og konfliktforebyggende tilgang, som har til formål at skabe et miljø, hvor eleven kan føle sig tryg og overskue sine omgivelser.
Den trygge og tillidsfulde relation ser vi som fundamentet for trivsel, udvikling og læring. Når eleven mødes med nærvær, anerkendelse og stabilitet, bliver det muligt for barnet at falde til ro, opleve sig betydningsfuld og indgå i læringssituationer med større lyst og kapacitet. Vi mener derfor, at udvikling opstår i mødet mellem faglige rammer, følelsesmæssig tryghed og en relationsbåret tilgang, der respekterer barnet som et helt menneske.



