Værdigrundlag

Vi betragter nærvær som en grundlæggende forudsætning for arbejdet med børn og unge i mistrivsel. Nærvær handler om at være fuldt til stede i kontakten og rette sin opmærksomhed mod barnet i det øjeblik, vi er sammen. Denne form for opmærksomhed skaber ro og genkendelighed og understøtter den tillid og tryghed, som er nødvendig for, at barnet kan udvikle sig.
Vores tilgang bygger på viden fra tilknytningsteorien og neuroaffektiv udviklingspsykologi, som begge understreger, at børn regulerer sig gennem trygge, følelsesmæssigt tilgængelige voksne. Når barnet oplever at blive mødt med nærvær, anerkendelse og accept, aktiveres de dele af nervesystemet, der gør det muligt at falde til ro, indgå i relationer og på sigt deltage i læring.
Relationen bliver dermed ikke blot en ramme, men selve fundamentet for det pædagogiske og undervisningsmæssige arbejde. Det er gennem relationen, at barnet får mulighed for at føle sig set, forstået og accepteret — og disse oplevelser er centrale i både anerkendende pædagogik og i den neuroaffektive forståelse af tryghed og udvikling.
Nærvær og relation er derfor ikke et mål i sig selv, men en nødvendig forudsætning for, at barnet kan udvikle tillid til voksne, regulere sit nervesystem og igen få mod på at deltage i sociale og faglige fællesskaber.



